Перевезення вантажів залізницею відбувається різними типами рухомого складу. Залежно від характеру вантажу, конструкції кузова, способів завантаження та вивантаження, а також забезпечення збереження вантажів розрізняють: криті вагони, напіввагони, платформи, цистерни, вагони-самоскиди, вагони бункерного типу та рефрижераторні вагони.
Будова платформи ґрунтується на звареній рамі, всередині якої розташований механізм для завантаження товарів. Крім того, платформа оснащена ходовою частиною, зчепленням та гальмівною системою, причому комплект компонентів може варіюватися в залежності від конкретної моделі.
Стандартна конфігурація платформи включає два борти на торцевих частинах та вісім бортів вздовж рами. Дно платформи виготовляється з металу, а його краї обшиваються деревом. Під час завантаження та розвантаження борти опускаються, і перед транспортуванням їх фіксують за допомогою зачіпок. Крім того, передбачені спеціальні пристосування, такі як стійки, опори або скоби. Конструкція також може включати ложементи та багатоповерхові елементи. Типи кріплень визначаються конструкцією вагона та характером перевозжених вантажів.
Вагони і платформи можна розділити на дві основні категорії:
Використовується для перевезення вантажів, які потребують захисту від атмосферних опадів. Кузов вагона представляє собою конструкцію, що складається з рами з підлогою, 4-х стін і даху. Погрузка та вивантаження в універсальних критих вагонах здійснюється через двері, розташовані в бічних стінах.
Характеристика | Значення |
---|---|
Довжина | 15,724 мм |
Ширина | 2,764 мм |
Висота | 3,050 мм |
Вага | 26 т |
Об'єм | 138 м³ |
Завантаження | 68 т |
Призначений для перевезення вантажів, які не потребують захисту від атмосферних опадів. Оскільки піввагони не мають даху, це дозволяє повністю механізувати завантаження. Для транспортування сипучих вантажів існують піввагони з люками в підлозі, які дозволяють механізувати вивантаження таких вантажів.
Характеристика | Значення |
---|---|
Довжина | 12,690 мм |
Ширина | 2,890 мм |
Висота | 2,050 мм |
Вага | 23 т |
Об'єм | 75 м³ |
Завантаження | 71 т |
Вид полувагона, використовуваний для масового транспортування добрив, цементу, зерна та інших сипучих вантажів. Для захисту від атмосферних опадів використовуються криті хоппери з завантажувальними люками на даху.
Характеристика | Значення |
---|---|
Вага | 23 т |
Об'єм | 81 м³ |
Завантаження | 70 т |
Вагон, використовуваний для транспортування машин, обладнання, довговимірних вантажів, контейнерів, а також сипучих вантажів, які не вимагають захисту від атмосферних опадів.
Контейнерні платформи не мають бортів і обладнані спеціальними замками для кріплення великогабаритних універсальних контейнерів будь-яких типів.
Платформи для транспортування деревини мають торцеві стінки і додаткові спеціальні стійки, які запобігають зсуву вантажу.
Використовується для транспортування рідких вантажів, зжижених газів та порошкоподібних матеріалів.
Характеристика | Значення |
---|---|
Вага | 27 т |
Об'єм | 83 м³ |
Завантаження | 67 т |
По суті, це криті вагони або криті хоппери з тількию відмінністю, що на одній рамі змонтовано кілька ємностей, призначених для перевезення специфічних сипучих вантажів (борошно, нефтебітум, гранульовані матеріали).
Вагон-самоскид. Використовується для перевезення та механізованого розвантаження сипучих і крупнокускових вантажів.
Характеристика | Значення |
---|---|
Довжина | 17,630 мм |
Ширина | 3,520 мм |
Висота | 3,620 мм |
Вага | до 30 т |
Об'єм | до 70 м³ |
Завантаження | до 180 т |
Ці вагони використовують для транспортування швидкопсуючих товарів. Спеціально для цієї цілі виробляють вагони з вбудованою системою охолодження, отримали назву рефрижераторних. Вони групуються в потяги або секції, що складаються з 23, 12 або 5 одиниць. У кожному потязі або секції присутні вагони, обладнані електросиловою та холодильною апаратурою.
Зараз все більш поширені автономні рефрижераторні вагони з індивідуальною системою охолодження та електричним опаленням. Крім того, існують ізотермічні вагони з льодосоляним охолодженням, відомі як вагони-льодяники, а також спеціалізовані вагони для перевезення живої риби, вина та інших продуктів.
Характеристика | Значення |
---|---|
Довжина | 20,450 мм |
Ширина | 2,600 мм |
Висота | 4,690 мм |
Вага | 38 т |
Об'єм | 117 м³ |
Завантаження | 50 т |
Вагони спеціального призначення призначені для перевезення вантажів, що потребують особливих умов транспортування. У залізничному транспорті ці вагони класифікуються наступним чином:
Також до категорії вагонів спеціального призначення включають вагони пожежних і відновлювальних поїздів, а також вагони-мастерні.
Основні технічні характеристики вагонів, що визначають їх ефективність, включають:
Існує різноманіття вантажних вагонів, включаючи цистерни для перевезення рідин, хоппери для сипучих матеріалів, платформи для великогабаритних вантажів, закриті вагони для захисту від погодних умов та багато інших. Кожен тип вагона розроблений для певного виду вантажу, забезпечуючи оптимальні умови для його перевезення.
Платформи призначені для перевезення великогабаритних і важких вантажів, таких як будівельна і сільськогосподарська техніка, контейнери та інші габаритні вантажі. Вони часто обладнані фіксуючими пристосуваннями, рейками та іншими засобами для надійної фіксації вантажу та запобігання його переміщенню під час транспортування.
Сучасні вантажні вагони включають різноманітні інновації для підвищення ефективності перевезення. До них відносяться автоматизовані системи завантаження/вивантаження, моніторинг умов вантажу (температура, вологість), технології зниження опору повітря, вдосконалені системи безпеки та інші. Ці інновації сприяють більш надійному, безпечному та економічно ефективному перевезенню вантажів.